Hooggevoeligheid is een prachtige eigenschap. Het stelt je in staat om dingen in jezelf en buiten jezelf beter waar te nemen en te voelen. Je hebt een gevoelsmatige antenne voor de (subtiele) dingen die om je heen gebeuren: Hoe voelt iemand zich? Welke sfeer hangt er in de ruimte? Wat is nodig om de huidige situatie nog beter te maken?

Je kunt ook de dingen die in jouw leven bewuster meekrijgen. Vooral de dingen die je voelt zoals je emoties en gevoelens kunnen intenser worden beleefd. Denk aan je vrolijk voelen, maar ook sneller van slag zijn of je verdriet heel groots voelen.

Hooggevoeligheid verrijkt je leven, tenzij je niet goed met je gevoeligheid om kan gaan. Want dan kan je hooggevoeligheid veranderen in overgevoeligheid.

Hooggevoeligheid versus overgevoeligheid

Er is een groot verschil tussen hooggevoeligheid en overgevoeligheid. Bij hooggevoeligheid beleef je je gevoeligheid en ondervind je er geen lasten of klachten van. Bij overgevoeligheid ondervind je wel lasten of klachten vanuit je hooggevoeligheid.

Het verwarren van overgevoeligheid met hooggevoeligheid herken ik als mensen dingen zeggen zoals:
“Ik ben hooggevoeligheid dus ik ben snel gestrest.”
“Ik ben hooggevoelig dus ik neem de emoties van anderen over.”
“Ik ben hooggevoelig dus ik ben te veel met de buitenwereld bezig.”

Maar dat klopt niet. Want je kunt hooggevoelig zijn én helemaal klachtenvrij zijn. Het is wel zo dat je door je hooggevoeligheid eerder last kan hebben van drukte, dat je sneller de emoties of energieën van andere mensen opmerkt, of dat je opmerkt dat je na een drukke dag moeilijker in slaap komt. Maar… het hoeft niet gelijk te betekenen dat je klachten ervaart.

Hooggevoeligheid is geen aandoening

Wat je wilt weten is dat hooggevoeligheid geen aandoening is. Je bent dus niet gek of ziek.
Hoewel je dit soms wel kan vinden van jezelf door de klachten die je ervaart. Want de klachten van overgevoeligheid zijn meestal niet ‘standaard’ en daardoor nog steeds een relatief onbekend fenomeen. Daarom kan het voor mensen die daar onbekend mee zijn soms gek overkomen als je zegt dat je door ontaarding even uit je lichaam bent en je daardoor een zweverig gevoel hebt in je hoofd. Of dat je liever even niet naar de drukke supermarkt gaat omdat je geen zin hebt in die energie. Wat dan helpt is (als de ander daar open voor staat) hem of haar mee te nemen in je zoektocht. Dat je zegt: “ik ben mij aan het verdiepen in omgaan met mijn hooggevoeligheid. Wil je weten wat ik tot nu toe al heb gevonden en heb geleerd?”
Ik wil hierbij wel benoemen dat het belangrijkste is dat je jezelf begrijpt, en geen begrip over jezelf haalt uit je omgeving. Want dan haal je iets buiten jezelf, en dat is geen goed fundament.

Hooggevoeligheid of ADD

In mijn eigen zoektocht in het omgaan met mijn hooggevoeligheid, ervaarde ik eerst allerlei klachten zoals een druk hoofd met veel gedachten, onrust voelen, moeilijk stil kunnen zitten en tijdens een gesprek compleet afgeleid kunnen zijn. Ik ging toen naar mijn huisarts die mij met mijn klachten doorverwees naar een psychiater. De psychiater stelde de diagnose ADD plus medicatie Ritalin. Gelukkig kreeg ik bijwerkingen van Ritalin en stopte ik daarmee.

Waarom ik je dit vertel? Omdat de klachten van overgevoeligheid (klachten vanuit je hooggevoeligheid) en de symptomen van ADD ontzettend veel op elkaar lijken. Wees daar bedachtzaam op! Toen ik goed leerde omgaan met mijn hooggevoeligheid verdwenen de meeste “negatieve” symptomen van ADD. Dat zie ik inmiddels ook terug bij mijn cliënten.

Goed leren omgaan met je hooggevoeligheid

Klachten vanuit overgevoeligheid kunnen heel verschillend zijn. De één heeft snel last van stress, de ander neemt onbedoeld emoties of gevoelens over en iemand anders kan na een drukke dag slecht in slaap komen. Ook perfectionisme, concentratieproblemen of faalangst komen voor. Maar wat je klachten ook zijn, de oplossing zit altijd in het goed leren omgaan met je hooggevoeligheid.

Goed leren omgaan met je hooggevoeligheid doe je door bewustwording. Ik noem dit het ontwikkelen van je gevoelsbewustzijn. Het bestaat uit bewustwording van jezelf en wat je allemaal voelt in jezelf en buiten jezelf. Weten welke praktische oefeningen je toe kan passen in je dagelijks leven. En het aandacht geven aan je persoonlijke ontwikkeling.

Op het moment dat je jezelf en je gevoeligheid beter begrijpt, zul je merken dat je klachten van overgevoeligheid afnemen en je je hooggevoeligheid als verrijking gaat ervaren. Wat eerst een klacht was, is door kennis en oefening een kracht geworden.

Je zult merken dat je je gevoeligheid kunt inzetten wanneer jij dat wilt. Of dat nu in je rol als ouder, werknemer of vriend(in) is. Of als je lekker aan het genieten bent in de zon van een lekker wijntje. Of gewoonweg wanneer je creatief bezig bent.

Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?

Bekijk hier de coaching bij hooggevoeligheid.
Of neem contact met mij op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Groeten, Jim Landman

Pin It on Pinterest

Share This