Als je ontaard bent kan je dat bij jezelf herkennen aan verschillende signalen. Bijvoorbeeld een druk hoofd hebben met veel gedachten, opmerken dat je niet goed aanvoelt wat je lichaam nodig heeft of dat je met een zweverig / dof gevoel in je hoofd rondloopt.

Om makkelijk bij jezelf te kunnen herkennen of je ontaard bent, heb ik hieronder de signalen van ontaard zijn opgedeeld in vier categorieën: hoofd, lichaam, gevoel en dagelijkse situaties. Zodat heb je een duidelijk en helder overzicht wat je kunt raadplegen.

Onthoud wel het volgende:
Wanneer je één of meerdere signalen uit deze lijst ervaart, kan dit betekenen dat je ontaard bent. Maar dat hoeft niet… Je kunt namelijk bepaalde signalen ervaren en toch goed geaard zijn. Gebruik daarom deze lijst puur informatief en niet als een alles bepalend zelfonderzoek!

De signalen van ontaarding

Hoofd

– Je hebt een druk hoofd met veel gedachten
– Je merkt dat je last hebt van een continu gedachtestroom
– Je hebt goede en creatieve ideeën maar het lukt je niet om dit ook echt uit te voeren
– Je bent veel aan het dagdromen
– Je vindt het lastig om je te concentreren
– Je hebt een zweverig of licht gevoel in je hoofd
– Je merkt op dat je veel op de automatische piloot doet

Lichaam

– Je voelt slecht of niet aan wat je lichaam aangeeft of nodig heeft
– Je vindt het lastig om te voelen of je lichaam moe is
– Je kunt delen van je lichaam niet goed voelen
– Je hebt een continu gevoel van honger (ook nadat je gegeten hebt)

Gevoel

– Je hebt in dagelijkse situaties het gevoel er niet echt bij te zijn
– Je hebt gevoelens van onzekerheid en minder zelfvertrouwen
– Je voelt continu zonder aanleiding een onbehaaglijk gevoe
– Je bent van tevoren zonder reden ergens angstig voor
– Je voelt je nerveus en/of onprettig gespannen
– Je vindt het lastig om je energetische en lichamelijke grens te voelen
– Je hebt snel last van de energieën van andere mensen en/of van bepaalde plaatsen
– Je merkt dat je spanningen en emoties niet kwijt raakt en dat je daarmee vol blijft zitten
– Je voelt je kwetsbaar en vind elke vorm van spanning moeilijk om mee om te gaan
– Je hebt een gevoel te leven in een andere realiteit dan deze

Dagelijkse situaties

– Je hebt moeite om ergens je aandacht bij te houden
– Je merkt op dat je sneller last hebt van prikkels uit de buitenwereld
– Je botst vaak op tegen dingen op, je stoot vaker je hoofd en/of je tenen
– Je hebt weinig motivatie om voor jezelf te zorgen in de zin van gezond eten, drinken en/of persoonlijke hygiëne

Ben je ontaard en wil je jezelf grondig aarden? Bekijk dan deze blog voor een 3 aardingsoefeningen.

Groeten, Jim Landman


Pin It on Pinterest

Share This