Als je hooggevoelig bent kan het gebeuren dat je aan het einde van je dag opmerkt dat je zoveel voelt, dat je niet meer helder hebt wat er allemaal in jou leeft. Zeker op het einde van de dag is de kans groot dat je veel dingen hebt gedaan én gevoeld. Je hebt bijvoorbeeld meerdere mensen gezien en hun stemming of energie gevoeld. Of je bent op meerdere plekken geweest waarbij je de sfeer hebt waargenomen. En je hebt misschien ook nog allerlei dingen meegemaakt die jou de nodige gevoelsmatige indrukken gaven.

Als je opmerkt dat je (te) veel voelt en helder wilt hebben wat er allemaal in jou leeft, dan kun je de onderstaande oefening doen. Deze oefening heb ik voor een cliënt geschreven en wellicht kan het jou ook goed helpen.

De Helder Voelen oefening

Ga ergens zitten waar je niet gestoord kunt worden. Pak eventueel pen en papier erbij. Sluit vervolgens je ogen. Breng je aandacht naar jezelf toe. Onderzoek je gevoelens door de volgende vragen:

Wat voel ik?

Wat voel je allemaal? Dit kan een emotie zijn, een gevoel, een energie of misschien wel een vorm of beweging. Omschrijf in maximaal twee woorden het gevoel. Voel je meerdere gevoelens tegelijk? Begin dan met één en doe later de andere.

Van wie is dit gevoel?

De moeite waard om te onderzoeken. Het gevoel kan zijn van jezelf, van iemand anders, van een plek waar je bent geweest of van een collectief. Want soms is een boosheid niet van jou maar van iemand waarmee je hebt gesproken. Of een angst die in je is, niet van jou van maar de sfeer die hing in de supermarkt. Het gaat hierbij niet om de perfecte waarheidsvinding. Wel om ruimte te creëren in jezelf, door niet automatisch alles maar toe te eigenen.

Mag dit gevoel er zijn?

Een interessante en tegelijkertijd een belangrijke vraag. Want is je antwoord anders dan ‘ja’, dan is er een vorm van weerstand. Als er weerstand is betekent dat datgene wat je voelt niet vrijuit kan stromen. Het kan dan niet vrijuit door je heen stromen, van je af kan stromen of gewoonweg oplossen. Kortgezegd: je weerstand zorgt ervoor dat je het vasthoudt en dat het daardoor in of bij je blijft.
Probeer daarom bij alles wat je voelt, hoe vervelend, zwaar of intens het ook is… dat het er mag zijn. Daarmee bedoel ik, het is welkom en het hoeft niet weg maar het hoeft ook niet te blijven.

Liefdevol waarnemen

Als laatste stap blijf je datgene wat je voelt liefdevol waarnemen. Alsof je liefdevol naar een jong kind kijkt. Je zal merken dat geen weerstand hebben en liefdevol waarnemen ervoor zorgt dat het gevoel jou loslaat of vanzelf oplost.

~

Je kunt voor alles wat jij voelt in jezelf de bovenstaande vragen stellen. Als je dit wilt, kunt je indien gewenst ook het antwoord op de vragen opschrijven. Misschien zie je dan na een aantal keer de oefening te hebben gedaan een patroon van gevoelens, mensen en/of plaatsen.

Het belangrijkste is dat je beoefend om stil te staan wat je voelt, dat je de weerstand eraf haalt en liefdevol kunt waarnemen. Zo wordt alles wat jij voelt helder en laten de gevoelens en energieën die jij hebt overgenomen vanzelf los. Hierdoor ontstaat er steeds meer ruimte en helderheid in jezelf. Dat geeft je op den duur rust, ontspanning en aarding.

Ik wens je veel oefen- en voelplezier!

En mocht je eens samen willen oefenen, of ook willen leren omgaan met je (hoog)gevoeligheid? Neem gerust contact op voor persoonlijke (online) coaching. Dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Groeten, Jim Landman

Pin It on Pinterest

Share This